Bijna iedereen gaat er standaard van uit dat er van alles wat je in de cloud opslaat ook een backup wordt gemaakt. Nou, dat is in de meeste situaties zeker niet het geval. Zo ook niet bij Microsoft. Hoewel Microsoft opties heeft om tijdelijk bestanden te bewaren, een versiebeheer heeft en een prullenbak functie, een automatisch dagelijkse backup is er niet. Vanuit Microsoft gezien ben jij de eigenaar van je gegevens en dus verantwoordelijk voor wat je hiermee doet. Zo ook voor de backup van je gegevens.

Bestanden die binnen Microsoft 365 permanent worden verwijderd, zijn binnen de omgeving ook echt niet meer terug te halen.

Als je organisatie zich in een gereguleerde sector bevindt, zoals de financiële sector , gezondheidszorg of de juridische sector, heb je mogelijk voorschriften en vereisten voor toegang tot gegevens. Deze gegevens kunnen veel verder gaan dan de gebruikelijke back-upmethoden. HIPPA, GDPR, Can-Spam en andere regelgeving vereisen vaak dat bedrijven een volledige en nauwkeurige administratie bijhouden van e-mail, bijlagen, bestanden en gerelateerde informatie gedurende vele jaren.

Omdat Microsoft 365-back-up een tijdelijke back-up is, is de naleving van deze voorschriften niet gegarandeerd met de out-of-the-box tools die bij Microsoft 365 worden geleverd. Microsoft 365 heeft wel een optionele back-up/archivering beschikbaar voor aankoop, maar dit is tegen hogere kosten en met een moeilijkere gebruikerservaring dan bij andere oplossingen.

Controleer dus of er van jouw Microsoft 365 omgeving wel een dagelijkse backup wordt gemaakt.